Een profiel aanmaken op LinkedIn

LinkedIn verandert regelmatig. Daarom deze uitleg over het aanmaken van een profiel via LinkedIn en ook het solliciteren via LinkedIn.

1. Naam

Vul hier je naam in. Zowel voor- als achternaam. 

2. Professionele foto in sollicitatiekleding

LinkedIn is jouw eerste indruk bij je toekomstige werkgever en collega’s. Zorg voor een professionele profielfoto, met een glimlach, in sollicitatiekleding en met een rustige achtergrond.

3. Kopregel

De kopregel (deze staat naast jouw profielfoto) gebruik je voor je profilering. Let op: gebruik hier alle functietitels waaronder jouw specifieke vakmanschap bekend staat, bijvoorbeeld: officemanager, managementassistent, personal assistant en directiesecretaresse.
Mag je netwerk weten dat je openstaat voor nieuw werk? Dan kun je dat hier ook aangeven. Bijvoorbeeld met het woord: Beschikbaar.  Dan kan je netwerk jou ook helpen om een volgende stap te zetten in jouw loopbaan. Dit is de meest succesvolle weg naar nieuw werk.
In de kopregel staat standaard jouw huidige functietitel. Pas deze aan om je scherp te profileren. Je hebt 120 tekens.

4. Bedrijfstak

Sta stil bij welke bedrijfstak je kiest, kies je voor ‘Horeca en toerisme’ of voor ‘Human resources’ als je stafmedewerker HRM bij de Bilderberg Hotels bent? Kijk daarvoor ook bij vakgenoten. Waar hebben zij voor gekozen?

5. Locatie

Mensen die nieuwe medewerkers zoeken, zoals recruiters, personeelsmedewerkers, leidinggevenden en bijvoorbeeld intercedenten selecteren ook op postcode als ze goede kandidaten zoeken. Vul hier dan ook de postcode in van de plaats waar je wilt werken.

6. Je werkervaring

Huidig: Een up-to-date huidige functie gelinkt aan het bedrijfsprofiel.

De omschrijving voldoet aan:

  • Scanbare opsomming– zodat het in seconden wordt gelezen
  • Resultaatgericht
  • Met de trefwoorden voor je vakgebied
  • Neem ook een korte omschrijving op van de werkgever en belangrijke (deeltijd)opleidingen die je hebt gevolgd.

Tip: als je nu geen werkgever hebt, vul je ALTIJD huidige functie in met de functietitel waarop je gevonden wilt worden.

Zorg ervoor dat je twee voorgaande functiies zijn gelinkt aan een bedrifjsprofiel (indien mogelijk).
Gebruik ook hier de functietitels waaronder het vakmanschap nu in jouw vak bekend staat. En ook hier heb je alle ruimte voor slim trefwoordengebruik in scanbare rijtjes etc. Je kunt bij het ‘blauwe vierkantje’ ook bestanden of een url toevoegen. Gebruik dit, het maakt je profilering aantrekkelijk en verdiepend.

7. Opleiding(en)

Zorg ervoor dat je de namen van gevolgde opleidingen invult op LinkedIn. En link door naar de onderwijsinstellingen. Hier kun je ook een omschrijving toevoegen. Gebruik hier ook  trefwoorden.

8. Vaardigheden

Iedereen beschikt over meer dan drie vaardigheden. Benoem al je vaardigheden. Kijk eventueel eerst bij vakgenoten. Tip: maak eerst een kladlijstje voor een logische indeling en vul het daarna pas in op LinkedIn.

9. Samenvatting

De samenvatting is cruciaal voor je profiel. Je naam en de kopregel en de opsomming van je werkervaring en opleiding worden in 8 seconden gescand. Zo kan men snel meer over je weten. Het eerste wat vervolgens wordt gelezen is de samenvatting.
Neem hier je profiel van je cv over. In het profiel staat waarom jij de degene bent waar een werkgever naar op zoek is.  En vul hier trefwoorden in waarop je gevonden wilt worden.Ook je e-mailadres en telefoonnummer mogen hier niet ontbreken.

10. Links naar websites

Voeg een aantal links toe, zoals die van je laatste werkgever of (deeltijd)opleiding. Kies voor 'ander' in plaats van bedrijfswebsite, zo kun je de site een eigen naam geven.

11. Herkenbare URL

Je openbaar LinkedIn adres kun je zo maken dat deze uniek voor jou is. Je kunt dit als button ook bij de personalia op je cv of in je e-mailhandtekening zetten.

12. Extra onderdelen

Op LinkedIn kun jezelf goed profileren. Maak gebruik van de onderstaande onderdelen:

  • Projecten
  • Cursussen
  • Talen
  • Publicaties

Denk hierbij weer aan je trefwoorden.

13. Activiteit

Bij activiteit staan al je (netwerk)acties op LinkedIn genoemd, wees je hiervan bewust. Gebruik het actief voor het delen van je ontwikkelingen. Plaats daar ook zelf een update over je beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt als je jouw netwerk daarover zichtbaar wilt informeren. 

14. Nederlands en / of Engels

Als je cv in het Nederlands is dan kun je jouw profiel in het Nederlands invullen. Een (extra) Engelstalig profiel is zinvol als je bij een Engelstalig bedrijf wilt werken, dan word je ook gevonden op die functietitels en trefwoorden in je profiel.

15. Aanbevelingen

Toekomstige werkgevers en mogelijk nieuwe collega’s lezen graag wie jou heeft aanbevolen en waarvoor. Vraag er persoonlijk om en bespreek samen welk aspect van je vakmanschap je belicht wilt zien. Zorg voor minstens drie aanbevelingen (referenties), van (oud)collega’s, leidinggevenden of klanten.

16. Minimaal 50 connecties

Je profiel is pas compleet als je minimaal 50 connecties hebt, werk daaraan en richt je op je jouw targetlist en de mensen die nu het werk doen dat jij wilt doen.

17. Groepen

Word lid van vakgroepen. En maak er intensief gebruik van. Deze vakgroepen hebben logo’s en deze staan in jouw profiel.