Achter de schermen bij een klantregisseur Ontwikkeling
Mensen laten groeien in zelfvertrouwen
Een klantregisseur ontwikkeling begeleidt in die eerste stappen. Lamia: “we leggen uit wat de Participatiewet inhoudt, wat de regels zijn rond inburgering en hoe werk in Nederland georganiseerd is. Tegelijk schakelen we met inkomensconsulenten en maatschappelijk werk zodat statushouders de juiste informatie krijgen.
Wat hun werk bijzonder maakt, is dat je als klantregisseur mensen echt op weg helpt. “Het is zo mooi om te zien als iemand groeit in zelfvertrouwen.” Zegt Elma. “Als iemand na maanden eindelijk zelf een werkgever durft te bellen, dan voelt het voor die persoon en voor ons als een mijlpaal.”
Adel: van taalstage naar ICT-traineeship
Een goed voorbeeld is Adel, 31 jaar, afkomstig uit Syrië. Hij wil vooruit — dát was meteen duidelijk. In zijn thuisland werkte hij al in de ICT, maar toen hij zich wilde voorstellen bij Motopp, een IT-organisatie met een traineeshipprogramma, was zijn Nederlands nog niet sterk genoeg.

Lamia: “Toen hebben we ingezet op taal. Via Rijnvicus liep hij een taalstage, daarnaast volgde hij taallessen en maakte hij op banenmarkten bewust contact met werkgevers om Nederlands te oefenen.”
Stap voor stap kwam er steeds meer ruimte om te bouwen aan zijn toekomst. Hij behaalde zijn rijbewijs, rondde zijn inburgeringsexamens af en uiteindelijk ook het MAP-traject (Module Arbeidsmarkt en Participatie). Motopp stelde de voorwaarden: minimaal taalniveau B1, voltijds beschikbaar zijn en kunnen communiceren in het Engels. Dat lukte hem! Sinds kort volgt Adel het ICT-traineeship.
“Met deze ervaring bij Motopp op zak, opent het weer nieuwe deuren richting betaald werk in de ICT.” zegt Lamia.
Mohammad: leren en werken als loodgieter met een vast contract
Soms creëren mensen hun eigen kansen. Mohammad vond zelf een loodgietersbedrijf dat hem wilde opleiden en aannemen. De werkgever was zo enthousiast dat hij direct een contract opstelde in twee talen: Nederlands en Arabisch. Zo weet Mohammad precies waar hij ja tegen zegt.
Toch twijfelde Mohammad. “Alles is nieuw: de taal, de regels, de cultuur op werk,” vertelt Lamia. “Dan is het spannend om de stap naar werk te maken. En daarom ben ik er als klantregisseur Ontwikkeling om mee te kijken en advies te geven.”
Met vertrouwen zette Mohammad de stap: een contract voor onbepaalde tijd.
Amira: kwam tot bloei tijdens het MAP-traject
Amira, afkomstig uit Jemen, begon haar MAP-traject als een bescheiden en verlegen vrouw. Ze liep taalstage bij een buurthuis waar ze door het klantcontact haar Nederlands kon verbeteren. Ook volgde zij activiteiten bij de bibliotheek om nog meer te participeren en onder de mensen te zijn.
Elma: “Ze durfde in het begin nog niets te vragen. Maar ze kwam steeds meer tot bloei.” Amira was eigenlijk klaar met het vrijwilligerswerk, ze had de participatie-uren gehaald. Toch vroeg ze zelf of ze één dag vrijwilligerswerk mocht blijven doen omdat ze het zo leuk vond. En dat mocht!
“Dit is zo’n mooi voorbeeld van iemand die door dit traject tot bloei is gekomen. Dat ik achter de schermen zo makkelijk kon schakelen met de werkgeversadviseur en de regievoerder bij de gemeente heeft daar zeker aan bijgedragen,” vertelt Elma
Waarom werken als klantregisseur Ontwikkeling voldoening geeft
Wat Elma het mooiste vindt aan haar werk? Dat is geen ingewikkelde vraag:
“Ik krijg energie van de mensen. Je bouwt echt een band met ze op. Je ziet iemand stappen zetten en je mag daar onderdeel van zijn.”
