Mahmoud’s weg naar werk: van Syrië naar technisch onderwijsassistent bij het Scala College

Sinds dit schooljaar is het Scala College aan de Sacharovlaan een nieuwe technisch onderwijsassistent rijker. Mahmoud Abdullatif ondersteunt de practica bij de lessen scheikunde. In zijn thuisland Syrië werkte Mahmoud als chemisch analist en scheikundeleraar waardoor hij veel kennis meebrengt. Die kan hij weer overbrengen op zijn naaste TOA collega en natuurlijk de leerlingen! In dit verhaal lees je welke weg Mahmoud met Rijnvicus heeft afgelegd om uit te komen bij deze baan.

Vrijwilligerswerk bij een verzorgingstehuis

Als Mahmoud 5 jaar geleden in Nederland komt wonen met zijn vrouw ligt zijn focus vooral op het leren van de Nederlandse taal. Mahmoud vertelt: ‘Taal is de eerste stap. Zorg dat je de Nederlandse taal goed gaat beheersen. Ik heb bijvoorbeeld tijdens mijn inburgering vrijwilligerswerk gedaan in een verzorgingstehuis voor ouderen. De meeste ouderen houden ervan om te praten, hebben veel tijd en kunnen niet zo goed Engels. Hierdoor moet je Nederlands met hen praten en leer je de taal sneller’.

De taal leren terwijl je werkt
Na het behalen van zijn inburgering krijgt Mahmoud vanuit Rijnvicus begeleiding richting werk. In de gesprekken komt naar voren dat het Mahmoud zijn droom is om weer werkzaam te zijn in de richting van chemie/scheikunde. Zijn diploma wordt in Nederland alleen nog niet gewaardeerd op hetzelfde niveau als in Syrië. Hierdoor kan hij niet direct in dezelfde functie verder. Mahmoud start met een traject bij een extern bedrijf waar hij Nederlands leert terwijl hij werkt.

Baankansen vergroten door een opleiding

Mahmoud besluit om daarnaast een opleiding tot Technisch Onderwijsassistent te volgen om zijn baankansen te vergroten. Mahmoud: ‘Ik vond het belangrijk om de vaktaal te leren en om te leren hoe het eraan toe gaat in het Nederlandse onderwijs. Dit leerde ik door mijn stage bij een middelbare school’.

 

’Blijf gemotiveerd en geef niet op!’

Mahmoud en zijn collega AstridNieuwsgierig naar de taal
Na het afronden van zijn opleiding zoekt het Scala College een technisch onderwijsassistent. Dit blijkt een schot in de roos voor Mahmoud. Samen met zijn naaste collega Astrid zorgt hij ervoor dat alle scheikundeproefjes op een veilige manier klaargezet zijn voor de les. Daarnaast begeleiden zij de leerlingen tijdens de les bij praktisch werken. ‘Ik heb hier geleerd om geduldig te zijn’ vertelt Mahmoud. ‘De leerlingen hebben ook geduld met mij. Ze weten dat ik de taal nog een beetje moet leren en zoeken naar andere manieren als ik het niet helemaal begrijp. Ze zijn heel aardig voor mij!’

Astrid vertelt: ‘Het leuke aan Mahmoud is dat hij heel nieuwsgierig is naar de taal. Hij maakt aantekeningen en vraagt mij dan bijvoorbeeld later wat een bepaalde uitdrukking betekent. Van Mahmoud leer ik weer de scheikundige achtergrond van de proeven. Daaraan kun je merken dat hij docent is’.

Een voorbeeld voor anderen
Het vinden van een geschikte werkplek was voor Mahmoud soms een zoektocht. Conny is werkgeversadviseur bij Rijnvicus en heeft hem ondersteunt in zijn weg naar werk. Conny: ‘Mahmoud is een voorbeeld voor andere werkzoekenden. Hij heeft bewezen dat je ook via een omweg uiteindelijk terecht kunt komen bij een baan waar je van droomt. De taalstage was voor Mahmoud een goede manier om taal direct op de werkvloer te leren en om meteen werkervaring op te doen. Mahmoud is altijd heel vastberaden gebleven en hield zijn doel voor ogen: weer werken in het onderwijs. Hij heeft hard zijn best gedaan om de taal eigen te maken, zodat hij dit doel kon bereiken. Hij is heel leergierig en met deze instelling kom je heel ver!’.

Kijk verder en geef werkzoekenden een kans!
Zijn collega Astrid drukt andere ondernemers op het hart om werkzoekenden met een migratieachtergrond een kans te geven. Astrid: ‘de makkelijkste reactie vanuit een werkgever is om iemand niet aan te nemen vanwege een mogelijke taalbarrière. Mahmoud bewijst dat dit niet zo hoeft te zijn. We hebben in Nederland veel tekorten in de zorg, het onderwijs en de kinderopvang. Kijk verder en geef hen een kans!’. Waarop Mahmoud nog aanvult: ‘Ik ben heel dankbaar voor de kansen die het Scala College mij gegeven heeft'. Tegen andere werkzoekenden wil hij nog zeggen: 'blijf gemotiveerd en geef niet op!’